top of page

Wie Wat Wil Weten

Wij vinden het bij Wie Walvis belangrijk dat onze voorstellingen naast vermakelijk ook inhoudelijk zijn. We sluiten op eigenwijze manier aan op de belevingswereld van kinderen, maar proberen ook op zoek te gaan naar verhalen die ze nog niet kennen. Zo gaan ze misschien een klein beetje anders naar de wereld kijken. Door middel van educatie proberen we de voorstelling extra verdieping te geven.

HET VERHAAL VAN MANUS VAN ALLES

Maanzucht

Omdat de kinderen niet naar het theater konden tijdens een van de vele lockdowns schreef Amarins het verhaal van Maanzucht uit en Albert Klein Kranenburg las deze voor. In verschillende video's wordt het verhaal over Manus van Alles verteld. Ieder filmpje eindigt met een klassikale opdracht. Deze opdrachten kunnen in de klas met de docent gedaan worden.

maanzucht%20hand_edited.jpg

HET NUT VAN NIETS

Nietsnut!

In de les bij Nietsnut! kregen de kinderen  door Oscar zelf een aantal opdrachten uitgelegd in een speciale video. Deze werd  samen met de registratie in de klas getoond. In verband met corona kon de voorstelling zelf niet gespeeld worden en konden kinderen op deze manier toch de voorstelling in de klas zelf zien.

Nietsnut-WieWalvis-45.jpg

KLANKEN ONTDEKKEN EN VERHALEN MAKEN

Waar de Wind Woont

In de les bij Waar de Wind Woont gaan de kinderen klanken ontdekken. Kun je met je lichaam geluid van regen en wind nabootsen? En welke klanken kun je vinden in het lokaal En kun je daar een eigen verhaal mee verzinnen?

3.jpg

MAAK JE EIGEN BLUEGRASS HIT
Blauw Gras

In het educatieprogramma bij Blauw Gras schrijven de kinderen hun eigen bluegrass lied en maken daar een videoclip bij. In een speciale video leggen de spelers zelf uit hoe je dat doet.

ALLES HEBBEN EN NOG MEER WILLEN
Maanzucht

In de les bij de voorstelling Maanzucht gaan de kinderen bedenken wat ze allemaal willen hebben. Als ze een uitvinding mochten doen van iets dat ze het allerliefst zouden willen hebben, wat zou dat dan zijn? Uiteindelijk maken ze een oorkonde voor elkaar met datgene waarvan ze vinden dat diegene trots mag zijn dat die dat goed kan. Want dingen hebben is leuk, maar ergens goed in zijn is veel leuker!
 

EEN HUISJE VOL HERINNERINGEN 

Kraak

 

Kraak is al zo oud dat zijn botten kraken. De kinderen bedenken hoe het is om heel oud te zijn. Hoe zie je er dan uit? Hoe beweeg je dan?  We spelen het spelletje ‘Kraakje, Kraakje, Koekoek!’ Waarin de kinderen als oude mensjes stiekem wild dansen, gekke bekken trekken en zo hoog mogelijk springen. Maar alleen als de koekoek niet kijkt. Verder gaan de kinderen een brief schrijven of tekenen voor iemand die ze wel eens missen zoals Kraak brieven aan zijn vrouwtje schrijft. Bij het educatieve materiaal zit een kartonnen huisje dat in de klas wordt gezet en iedere week door een ander kind mag worden gevuld met spulletjes die voor hem of haar belangrijk zijn. Een herinneringshuisje.

VAN NIETS NAAR ALLES

Nichego

Bij deze voorstelling bieden we een workshop aan waarin de kinderen de basis leren van filosoferen. Hoe stel je een filosofische vraag? En wat gebeurt er als je een vraag stelt waar je geen antwoord op hebt? Wat voor zin heeft het dan die vraag te stellen? We leren hoe we met elkaar in gesprek kunnen gaan om zo’n vraag te beantwoorden. We maken een filosofenslinger en gaan bij de vragen op zoek naar het antwoord. Uiteindelijk gaan we aan de slag met Niets. Zoals we in de voorstelling zagen was  Niets uiteindelijk hetzelfde als Alles en proberen we de hele wereld in het klaslokaal te maken. Wat heb je daar allemaal voor nodig?

SNORREN EN SERENADES

Moustachio

 

Bij de voorstelling Moustachio hebben onze Wie Walvis docenten vorig jaar in 60 klassen een educatieve workshop gegeven. Tijdens deze zeer muzikale workshop speelden de kinderen een scene uit de voorstelling na maar door er iedere keer een andere soort muziek onder af te spelen veranderden de emoties van de personages. Zo werd de scene verdrietig, grappige, spannend of zat vol woede. Ook luisterden we naar de complimenten tussen Tinie en Teun enleerden de kinderen elkaar complimenten te geven. Ze maakten snorren en voerden uiteindelijk een serenade op voor iemand uit de klas. Daar kwamen de mooiste dingen uit.  Ook gingen veel docenten zelf aan de slag in de klas.

bottom of page